سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع سیستم های تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب به مجموعه فرآیندهایی اطلاق می شود که از طریق انجام آنها پساب خروجی از منبع تولید فاضلاب تصفیه می گردد . 

مراحل تصفیه فاضلاب بر اساس هوازی یا بی هوازی بودن متفاوت می باشد. مراحلی که تصفیه فاضلاب بی هوازی انجام میگیرد بسیار کمتر از مراحلی است که در تصفیه فاضلاب هوازی انجام می شود . 

سپتیک تانک اعم از گندانبار بتنی یا انباره تعفن فایبرگلاس و یا سپتیک تانک پلی اتیلنی و کامپوزیتی ساده ترین وسیله در تصفیه فاضلاب بی هوازی است . این روش در عین حال که فاضلاب را تصفیه می کند بوی بدی نیز بواسطه فعالیت باکتری های بی هوازی ایجاد می کند لذا پساب خروجی از سپتیک تانک بوی بدی خواهد داشت. 

در ادامه به تشریح مراحل مختلف تصفیه فاضلاب هوازی بدلیل مزایای بسیار زیاد ان می پردازیم . 

مراحل مختلف پکیج تصفیه فاضلاب :

 1-واحد اشغالگیری (Bar Screen): در واحد اشغالگیر، مواد زائد درشت دانه که باعث ایجاد گرفتگى و اختلال در واحدهاى مختلف پکیج تصفیه خانه می شود بعد از عبور از مزحله آشغالگیر حذف می گردد. 

در انتخاب آشغالگیر مناسب مواردی مانند:

?نوع فاضلاب ورودی (صنعتی،خانگی)

?میزان فاضلاب ورودی 

?امکانات اولیه (برق، آب ، جاده دسترسی و ....)

?نحوه بهره برداری و نیروی متخصص

2- واحد هوادهی: در این مرحله فاضلاب وارد واحد هوادهى مى گردد. اکسیژن موزد نیاز این واحد توسط بلوئرهاى هوادهى تامین می شود و توسط دیفیوزرهاى حباب ریز به واحد هوادهى انتقال می یابند. اکسیژن باعث رشد میکرو ارگانیزم هاى هوازى و تشکیل لخته هاى بیولوژیکى می شود و  میکرو ارگانیزم ها با مصرف مواد آلى موجود در پساب باعث کاهش بار آلودگى می گردند

3- واحد ته نشینی توده های بیولوژیکی

 پس از هوادهی، فاضلاب به مخزن ته نشینی که معمولا به شکل قیف ساخته میشود، هداست می شود. در این مرحله، لخته هاى بیولوژیک از پساب BOD جدا شده و دوباره به واحد هوادهى بازگشت داده مى شوند. مازاد لجن بیولوژیکى جهت عملیات هضم وارد واحد هاضم لجن می گردد

طراحی اندازه مخزن ته نشینی معمولا براساس متوسط زمان ماند جریان 24 ساعته در نظر گرفته میشود. در طول این مدت ، لجن تشکیل شده در قسمت پایین مخزن جمع می شود؛ سپس این مواد جامد ته نشین شده به عنوان لجن فعال به منظور حداکثر بهره وری فرایند بیولوژیکی، توسط پمپ های هوا به محفظه هوادهی بازگشت داده می شود. و لجن مازاد برای تصفیه و کاهش هدررفت به مخزن هاضم لجن منتقل می شود

4- واحد گند زدایی 

در انتها، پساب به منظور حفظ کیفیت و جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا در محیط ،جهت عملیات ضدعفونى وارد واحد گندزدایی می گردد. در این واحد ،  با تزریق کلر، ازن و یا  اشعه ماوراء بنفش (UV) میکروب ها و عوامل بیمارى زاى موجود در پساب از بین مى روند. پساب خروجى از تصفیه خانه مایع زلالى است که استانداردهاى لازم را جهت تخلیه به محیط زیست یا مصارف کشاورزى دارا مى باشد. واحدهاى دیگرى چون واحد حذف نیتروژن و فسفر نیز می تواند متناسب با نوع پروژه به واحدهاى پکیج اضافه گردد.

 

تجهیزات تصفیه فاضلاب

آشغالگیر : (Bar Screen) آشغالگیر یک فیلتر مکانیکى است که براى حذف اجسام ریز و درشت در فاضلاب مورد استفاده قرار مى گیرد. این ابزار در ورودى جریان فاضلاب نصب مى شود و قسمتى از فیلتراسیون اولیه به شمار می رود. آشغالگیرها معمولاً در دو نوع میله ای (داراى یک سرى میله هاى مایل با فاصله هاى معین) و اشغالگیر های با منافذ بسیار ریز مى باشند.

 

دانه گیر (Grit Removal) : در اکثر شبکه هایی که پساب شهری با آب باران مخلوط می شود، از دانه گیر جهت جدا کردن سنگ ریزه و شن از فاضلاب استفاده می شود.

 

بلوئر (Blower): بلوئر که به آن دمنده یا هواده نیز گفته می شود، دمش هوا را به داخل واحد هوادهى را انجام میدهد. این دستگاه بر اساس ساختمان طراحى و عملکرد به انواع بلوئرهاى تک مرحله اى ساید چنل (side channel blowers)، روتس بلوئرها (roots blowers) و غیره تقسیم بندى مى شود. 

 

دیفیوزر: جریان هواى تولید شده توسط بلوئر از طریق شبکه لوله کشى به عمق حوضچه هوادهى منتقل و از طریق دیفیوزر به صورت حباب هاى هوا از کف مخزن توزیع مى گردد. دیفیوزرها بسته به نوع کاربرد و اندازه روزنه هاى هوا در انواع حباب ریز و حباب درشت تقسیم مى شوند. 

دیفیوزر ها در کف مخزن با آرایش خاصی در کنار هم قرار داده می شوند بطوری که ایجاد نواحی مرده در مخزن را به حداقل برسانند. این دفیوزرها به سیستم بلوئر مرکزی متصل هستند و باعث به وجود آمدن اختلاط مناسب و رساندن هوا به میکزوازگانیسم ها می گردند.

 

 

 

 

مخزن متعادلساز: از آنجایی که دبی ورودی پساب به پکیج در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت می باشد، مخزن متعادل ساز باعث می شود پساب به صورت یکسان و ثابت وارد پکیج می گردد و از وارد شدن شوک های ناگهانی به پکیج جلوگیری می کند

پکیج آماده سازی و تزریق کلر: کلرزن دستگاهى براى تزریق کلر به داخل پساب به منظور عمل ضدعفونى مى باشد. این دستگاه که باکترى هاى موجود و بوى پساب را از بین مى برد در انواع کلرزن هاى گازى، جامد و مایع موجود است.

 

مخازن فیلتر شنی: به منظور حذف مواد معلق و کلوییدی برای مواقعی که کیفیت بالاتری از پساب نیاز باشد، استفاده می شوند

تابلو کنترل: بمنظور کنترل بخش های مختلف الکتریکی